Foto's van evenementen  |  Suzuki foto's | Nieuws | Techniek | Filmpjes | Toegestuurde foto's | Links | Van alles wat | Home | Mailinglist

Trommelremmen vervangen door schijfremmen

Gezien op het internet: Schijfremmen op de suzuki samurai achteras. Ik wilde het al langer maar ze zijn hier niet te koop. Dus een beetje inventief zijn en wat van andere afkijken dan kom je een heel eind. Op het Internet staan diverse artikelen hierover dus ik ga niet te technisch worden ;-) Probeer aan de hand van de foto's maar een beetje een idee te krijgen en anders kun je me voor eventuele vragen altijd mailen. De onderdelen die gebruikt zijn komen bijna allemaal van een suzuki samurai vooras. Alleen de remleiding heb ik speciaal laten maken.

Allereerst moet je uit de trommel een rondje halen. Ik had besloten om het zelf te proberen met een slijptol omdat ik twee extra trommels had. Het is aardig gelukt al zeg ik het zelf ;-) Je kunt natuurlijk de trommel ook uit laten draaien. De schijf moet ongeveer 17,5 centimeter diameter hebben. Het beste kun je eerst de binnenmaat van de remschijf opmeten.


Ook heel belangrijk: Er moeten nieuwe lagers op de steekassen komen. Dat kun je laten doen maar wij doen dat zelf. Oude lagers en krimpringen er voorzichtig af slijpen en nieuwe er met behulp van een pijp opslaan. Op deze foto zie je de nieuwe plaatjes. Niet te krijgen in Nederland maar je hebt ze niet persé nodig. Slijp een vierkant plaatje uit de oude plaat waar de remschoenen op bevestigd zitten. Dit heb ik ook gedaan maar dan met een groter gat om assen uit te kunnen wisselen met trommel geremde samurai's zonder de remmen te ontluchten.


Hier 2 foto's van de opbouw op de oude as. De bevestigingsplaat van de remklauw is van een vooras en is aan de onderkant ingeslepen om over de achteras te passen. Tussen die plaat en de beugel die de remklauw vasthoud zitten enkele M12 ringen om de niet kloppende afstand op te vangen. Dit is ongeveer 4 mm. Misschien dat ik daar nog wel een plaatje voor maak want dat is een beetje steviger.


Hier de compleet opgebouwde reserve as. Inclusief speciaal gemaakte remleiding.



De speciaal gemaakte remleiding.



De opbouw op de samurai. De blauwe kleur is niks speciaals...... Het is verf die ik toevallig had staan ;-)


Nog een paar foto's. Hier moeten alleen de remmen nog ontlucht worden. Ik weet nog niet of het goed werkt. Volgens mensen die het al gedaan hebben moet er ook nog een remdruk begrenzer tussen. Dit heb ik nog niet gedaan. Ik heb ook nog geen handrem. Daar wil ik het remtrommel systeem op de aandrijfas van de SJ 413 voor gebruiken. Mochten er vragen zijn: Mail me gerust!



WWW pagina's waar je over dit onderwerp zeker meer kunt vinden:
www.izook.com
www.offroad.com
www.spidertrax.com
www.bc4x4.com

De schijfremmen werken perfect! Ik ben er al enkele malen het terrein mee in geweest en kan het iedereen aanraden. In september 2000 heb ik de handrem erop gezet. Als je foto's en informatie wilt zien klik dan hier.


 
 

6 augustus 2000.