Foto's van evenementen  |  Suzuki foto's | Nieuws | Techniek | Filmpjes | Toegestuurde foto's | Links | Van alles wat | Home | Mailinglist

Jimny achterlichten veranderen.

De jimny heeft de achterlichten in de achterbumper. Volgens de geleerde is dat een Europese eis omdat het reservewiel het zicht op de "normale" achterlichten zou belemmeren. Als je terrein gaat rijden wil je alles zo hoog mogelijk hebben en zeker geen achterlichten in een plastic bumper. De originele achterlichten weer in gebruik nemen is eenvoudig en kost haast niks. Ook kan je de plastic bumper verwijderen en daar een iets steviger exemplaar voor maken. Op deze pagina zie je hoe ik het gedaan heb. Begin hier NIET aan als je geen verstand van elektriciteit hebt! Je moet nogal wat bedrading veranderen!

Verwijder de originele verlichting die in de achterstijl zitten. 2 kruiskopschroeven losdraaien en voor de rest zit de lamp geklikt. Het rechter achterlicht zit iets anders vast i.v.m. de achterdeur maar da's niet al te moeilijk. Je zult merken dat in de unit fittingen zitten: in de linkse een achteruitrijlamp en een mistlamp en in de rechtse alleen de achteruitrij verlichting. Als je de rubbers uit de body trekt zit daar achter een stekker die je los kan maken.

Niet op de foto maar ook de verlichting in de bumper heb je nodig: da's ook niet zo heel moeilijk te demonteren: wederom 2 kruiskopschroeven en een stekker.

De unit op de foto is de rechtse, hier zit 1 fitting in voor het achteruitrij licht. Deze fitting gaan we gebruiken voor de knipperlichten. In de onderkant komt het achter/remlicht. Daar zit geen gat in dus dat zal je moeten boren en uitvijlen. In de linkerunit zit daar wel een gat maar dat gat is verkeerd en zal een beetje anders uitgevijld moeten worden.
Dit is de unit die in je bumper zit hier gaan we de middelste fitting van gebruiken. De stekker heb je niet nodig en kan je eraf knippen. Ook de fitting voor het knipperlicht is niet meer nodig, hiervoor gebruiken we de fitting van de achteruitrij lichten.
Hier zien we het aangepaste gat. Ik gebruikte een dremel omdat ik lui ben en het 30 graden was. Je kan het gat ook aanpassen met een klein vijltje. Let wel goed op dat je het gat ongeveer hetzelfde maakt als in de unit die in de bumper zit.
De 2 units naast elkaar. Hier zit dus de achter/remlicht fitting van de bumperunit in de unit waar normaal de mistlamp zit. De stekker en knipperlichtfitting zit er hier nog wel aan maar kan eraf. In het standaard achterlicht kan je zien hoe je nieuwe gat ongeveer moet worden.
In de normale achteruitrij verlichting zit een wit lampje en een witte reflector. Het leuke is dat de handel die zelfde lampjes ook in het oranje heeft :-) Of het allemaal mag van meneer APK weet ik niet maar dat zien we dan wel weer. Optie daarvoor is om er voor de APK een ander lichtunit aan te hangen.
Het oranje lampje in de achteruitrij fitting. Je moet nu wel de bedrading aan passen anders gaan er 2 oranje lampen aan als je achteruit rijd :-)
En hier gaan we naar deel 2