|
Dit is wat je aan draden (en roest) ziet
als je de bumper verwijderd. Bij mij zat er ook een trekhaak onder dus
nog meer spaghetti. Het komt er eigenlijk op neer dat in de 2 witte stekkers
alles zit wat je nodig hebt. In de kleine stekker zitten de draden voor
de richtaanwijzers (links EN rechts) en in de andere stekkers alle andere
draden. Wat na de stekkers zit is in de bumper op ingenieuze wijze doorverbonden
en aan elkaar gemaakt..... |
|
Kijk, zo word het al makkelijker! Alles
afgeknipt wat ik niet nodig heb. |
|
En nu komt er vakmanschap om de hoek kijken
:-) Alles moet nu op de juiste manier aan elkaar geknoopt worden. Ik kwam
er ook achter dat je 3 draden of een 3 aderige kabel naar de ander kant
moet leggen; daar zitten 6 draden aan de lampunit - 2 worden ervan gebruikt
voor de achteruitrij verlichting - maar van de andere is niks te gebruiken
helaas. Waar dat in de auto allemaal aan vastzit weet in niet maar een
stuk nieuwe kabel leggen leek me handiger en makkelijker. |
|
Ik heb kabelschoentje gebruikt maar solderen
is ook een optie. Ga niet liggen klooien met kroonsteentjes of iets dergelijks
da's meer weg gelegd voor de echte automonteur die een radio aan moet sluiten
;-) |
|
Aan de linkerkant heb je onder de lichtunit
een paar grote gaten zitten waar je met je vingers door kan. Daar kun je
alle draden doorheen frunniken en je kan er je vingers insteken. Ik had
de kabel die naar de andere kant moest op zo'n zelfde manier willen leggen.
Na een aantal gaten geboord te hebben op strategische plaatsen om nou te
zien hoe ik overal door kon lukte dat toch niet. De kabel loop nu achter
de binnenbekleding. Het is nogal wat werk om dat los te krijgen ook omdat
er bij mij een hardtop op zit. Maar als je een drukker en een boutje losdraait
kan je die binnenbekleding een beetje naar de zijkant trekken en kan je
erbij. |
|
Op deze foto zie je de kabel die van de
andere kant komt. Ook zie je de originele stekker met 6 draden waar je
niks aan hebt. Het hele zootje goed aansluiten, unit terug zetten en klaar! |
|
Op de foto moeilijk te zien maar zo zou
het moeten werken: onder de gewone lichten en remlichten. In het midden
de knipperlichten. Je hebt nu 2 problemen: Voor de APK zijn er reflectoren
nodig. Die zijn overal te kopen dus die schroeven we straks al dan niet
tijdelijk op de achterbumper. En je mist je mistlamp. Nu mag die alleen
aan als er minder dan 50 meter zicht is en da's nooit. Maar sommige mensen
vinden het stoer om die bij een beetje mist aan te doen (en vervolgens
de eerste 2 weken niet meer uit te doen) Ook Meneer APK eist er eentje
als je auto van na 92 ofzo is. Ook daar kunnen we een al dan niet demontabel
exemplaar voor gebruiken. Houd hier rekening mee als je draden gaat afknippen.
Ook voor de kentekenplaat (met verlichting achter!) moet je een oplossing
zoeken. |