Foto's van evenementen  |  Suzuki foto's | Nieuws | Techniek | Filmpjes | Toegestuurde foto's | Links | Van alles wat | Home | Mailinglist

Jimny achterlichten veranderen deel 2.

Dit is wat je aan draden (en roest) ziet als je de bumper verwijderd. Bij mij zat er ook een trekhaak onder dus nog meer spaghetti. Het komt er eigenlijk op neer dat in de 2 witte stekkers alles zit wat je nodig hebt. In de kleine stekker zitten de draden voor de richtaanwijzers (links EN rechts) en in de andere stekkers alle andere draden. Wat na de stekkers zit is in de bumper op ingenieuze wijze doorverbonden en aan elkaar gemaakt.....
Kijk, zo word het al makkelijker! Alles afgeknipt wat ik niet nodig heb. 
En nu komt er vakmanschap om de hoek kijken :-) Alles moet nu op de juiste manier aan elkaar geknoopt worden. Ik kwam er ook achter dat je 3 draden of een 3 aderige kabel naar de ander kant moet leggen; daar zitten 6 draden aan de lampunit - 2 worden ervan gebruikt voor de achteruitrij verlichting - maar van de andere is niks te gebruiken helaas. Waar dat in de auto allemaal aan vastzit weet in niet maar een stuk nieuwe kabel leggen leek me handiger en makkelijker.
Ik heb kabelschoentje gebruikt maar solderen is ook een optie. Ga niet liggen klooien met kroonsteentjes of iets dergelijks da's meer weg gelegd voor de echte automonteur die een radio aan moet sluiten ;-)
Aan de linkerkant heb je onder de lichtunit een paar grote gaten zitten waar je met je vingers door kan. Daar kun je alle draden doorheen frunniken en je kan er je vingers insteken. Ik had de kabel die naar de andere kant moest op zo'n zelfde manier willen leggen. Na een aantal gaten geboord te hebben op strategische plaatsen om nou te zien hoe ik overal door kon lukte dat toch niet. De kabel loop nu achter de binnenbekleding. Het is nogal wat werk om dat los te krijgen ook omdat er bij mij een hardtop op zit. Maar als je een drukker en een boutje losdraait kan je die binnenbekleding een beetje naar de zijkant trekken en kan je erbij.
Op deze foto zie je de kabel die van de andere kant komt. Ook zie je de originele stekker met 6 draden waar je niks aan hebt. Het hele zootje goed aansluiten, unit terug zetten en klaar! 
Op de foto moeilijk te zien maar zo zou het moeten werken: onder de gewone lichten en remlichten. In het midden de knipperlichten. Je hebt nu 2 problemen: Voor de APK zijn er reflectoren nodig. Die zijn overal te kopen dus die schroeven we straks al dan niet tijdelijk op de achterbumper. En je mist je mistlamp. Nu mag die alleen aan als er minder dan 50 meter zicht is en da's nooit. Maar sommige mensen vinden het stoer om die  bij een beetje mist aan te doen (en vervolgens de eerste 2 weken niet meer uit te doen) Ook Meneer APK eist er eentje als je auto van na 92 ofzo is. Ook daar kunnen we een al dan niet demontabel exemplaar voor gebruiken. Houd hier rekening mee als je draden gaat afknippen. Ook voor de kentekenplaat (met verlichting achter!) moet je een oplossing zoeken.
Vragen of opmerkingen? Mail me: suzuki@gorkom.net