Foto's van evenementen  |  Suzuki foto's | Nieuws | Techniek | Filmpjes | Toegestuurde foto's | Links | Van alles wat | Home | Mailinglist

Een elektrische radiator ventilator in een samurai.

De vraag is misschien: Waarom? In de eerste plaats slingerde mijn normale ventilator vaak. Vermoedelijk kwam dat door diep door het water rijden. Dan gooide de ventilator water en modder over de motor heen met alle gevolgen van dien. De samurai ventilator zit rechtstreeks op de waterpomp en draait dus altijd. Dit kost vermogen. Nu zul je daar wel niet veel mee winnen maar toch.....

De volgende vraag is: Hoe? Dat ga ik op deze pagina proberen uit te leggen......


 
Allereerst gaan we de samurai radiateur uitbouwen. Onderaan de radiateur zit een kraantje, daar kan je de koelvloeistof mee aftappen. Handig als je dat eerst doet ;-) vervolgens draai je de 4 M6 boutjes los waar de plastic kap mee op de radiateur bevestigd zit. Als de radiateur leeg is maak je de slang aan het thermostaathuis los en de slang aan het motorblok. Aan de steun waar de radiator mee aan het chassis bevestigd zit daar zit ook de onderste slang mee vast. Ook losmaken. Nu nog de 4 M6 boutjes waar de radiateur mee vastzit losmaken en het hele zootje kan er (voorzichtig) uit. (wat draaien met de plastic kap, je kan beter de kap kapotmaken dan de radiateur, in mijn geval had ik de kap niet meer nodig) Als het goed is zie je nu ongeveer hetzelfde als op de foto :-)
Vervolgens draai je de 4 M6 moertjes los waarmee de ventilator aan de poelie en waterpomp bevestigd zit.

 
Als die 4 boutje los zijn kan je de ventilator verwijderen. Draai de 2 bouten van de dynamo los, nu kan je de V-snaar verwijderen en de poelie (voorlopig)  verwijderen.

 
In de waterpomp zitten 4 tapeindjes. Die heb ik verwijderd om meer ruimte te creëren. (veel ruimte heb je niet) 2 moertjes tegen elkaar indraaien en vervolgens de tapeindjes eruit draaien. In het flensje van de waterpomp zit M6 getapt.

 
Vervolgens heb ik de poelie terug gemonteerd met de M6 boutjes uit de plastic kap die op de radiateur zat. Andere M6 boutjes kunnen natuurlijk ook maar kijk uit dat ze niet te lang zijn. In principe kan er nu ook de V-snaar terug op en gesteld worden.
Klik hier voor deel 2