Foto's van evenementen  |  Suzuki foto's | Nieuws | Techniek | Filmpjes | Toegestuurde foto's | Links | Van alles wat | Home | Mailinglist

Een elektrische radiator ventilator in een samurai. (deel 2)


de volgende stap is de elektrische ventilator op de radiateur bevestigen. Ik vond op een sloperij een ventilator van een nissan. Volgens een nissan kenner is de ventilator van een nissan micra (K10 - model vanaf 88 tot 91) Deze ventilator is mooi plat en past precies tussen de poelie van de waterpomp en de radiateur.

 
Het grootste "probleem" was de sensor. Meestal zit die in het thermostaathuis of de radiateur. Omdat in het thermostaathuis monteren niet lukt besloot ik hem in de radiateur te maken. De schroefdraad op de (eveneens nissan) sensor is 3/8 ste. Na even denken kreeg ik een idee: een waterleiding verloop gebruiken. Aan de ene kant van dat verloop zit 3/8 ste inwendige draad, aan de andere kant kan je er een 12 mm waterleiding buis in solderen. Dus een gat geboord in de onderkant van de radiateur en daar de verloop nippel ingesoldeerd. Hier kan je nu de sensor indraaien. Maak niet dezelfde fout als ik door de sensor er koud in te draaien. de draad in mijn verloopnippel was net iets te kort en toen ik klaar was bleek de sensor iets te lekken..... Gebruik om de zaak af te dichten wat teflon tape, loctite of een paar pakkingen zodat het zaakje dicht is.

 
Nog een foto van de sensor. Op deze foto zie je ook het aftap kraantje in de samurai ventilator.

 
Op deze foto zie je de nissan ventilator op de samurai radiateur. je moet in de zijkanten van de radiateur bevestiging 3 gaten van 6 mm boren en daar de ventilator met M 6 boutjes in vast schroeven. Het gat links onder komt niet uit op de radiateur maar er net langs. Hier heb ik de ventilator met een M6 bouten met wat grote ringen aan de radiateur geklemd. 
De stekker van de sensor kan je alvast in de stekker van de ventilator steken

 
Nu kan je het hele zaakje terug bouwen en aansluiten in je samurai. Aan de nissan ventilator zaten 3 draadjes. de zwarte gaat aan massa en de groene aan de plus (zekering!) van je accu. Er is nog een extra draad: een bruine. Als je daar een plus op zet gaat de ventilator constant draaien. zwart en groen aansluiten voldoet, maar ik heb een schakelaar gemaakt dat de ventilator constant,(te warme motor) via de sensor (normaal gebruik) of niet (als je door diepe modder rijd of bij doorwadingen) draait.

(vergeet geen koelvloeistof te vullen)

Vragen? Mail me: suzuki@gorkom.net