Foto's van evenementen  |  Suzuki foto's | Nieuws | Techniek | Filmpjes | Toegestuurde foto's | Links | Van alles wat | Home | Mailinglist

Welke Carburateur kan de Sj 413, samurai carburateur vervangen?

Als ik ergens al veel vragen over gehad heb is het wel over de samurai carburateur. Het standaard ding heeft namelijk teveel slangetjes, stangetjes membraampjes en weet ik veel wat nog meer.... Als hij werkt is het een perfect ding. Werkt ie niet en heb je er geen verstand van: blijf er dan vanaf of vervang hem door een carburateur van een andere type of auto...

Heb je een injectie samurai of geen gedonder met je carburateur, vergeet het hele verhaal en klik dan hier voor een gratis babe!

Voordat je aan vervanging begint: zorg dat je een nieuw benzinefilter plaatst. Niet zo'n goedkoop ding maar een origineel filter (suzuki part. no: 15410-63401) Met het plaatsen van een goedkoop filter kan je de originele carburateur de vernieling in helpen. Nevenstaande foto geeft aan wat voor filter je nodig hebt. Het filter op de foto komt niet van de dealer maar is hetzelfde. Het filter bevind zich onder de auto. Het is bevestigd net achter de brandstoftank tegen de rechter chassisbalk.

Om een lang verhaal kort te houden volgt hieronder een opsomming van welke carburateur er op een SJ 413 of een samurai kan. Deze gegevens gelden NIET voor de SJ 410 omdat die een andere motor heeft en een heel ander carburateur principe. Wat er op deze pagina staat zijn OF mijn bevindingen OF de bevindingen van anderen. Heb je toevoegingen of staan er onjuist heden, mail me dan: suzuki@gorkom.net
De nikki , zit op sommige mazda 1600's o.a. de pick-up.
Sinds jaar en dag heb ik zo'n carburateur op mijn suzuki zitten.
  • zuinig
  • simpel
  • Nieuw niet meer aan te komen
  • 2de hands heel moeilijk of je betaald een hoge prijs
  • Helling af wil ie nog weleens verzuipen
Makkelijke montage en makkelijk af te stellen.
Weber carburateur aftermarkt.
  • Schijnt nogal te zuipen
  • helling op wil ie nogal eens afslaan.
Makkelijke montage, moeilijker afstelbaar. Weber link: http://www.limpex-sport.nl
Mitsubishi colt carburateur
  • colts genoeg
  • automatische choke
  • niet zuinig
  • je suzuki kan wat hoog stationair gaan lopen.
Redelijk makkelijke montage, al is het wat toveren met slangen. Geen aanpassing nodig aan spruitstuk. Om hem zuiniger te krijgen de sproeiers van een originele carburateur monteren. Een goeie montage beschrijving staat op de pagina van Herman Hup: www.hermanhup.com
Swift en andere suzuki carburateurs. swift SA 413, swift GS (85 - 87)
  • het blijft suzuki
  • soms aanpassing spruitstuk nodig (GS)
  • GS carburateur doet het heel goed
  • Alto carburateur past ook.
Bij een GS carburateur dient ook het spruitstuk en een hoop koelwaterslangen aangepast te worden. De carburateur van de swift SA 413 kan er redelijk makkelijk op.
Hyundai pony 1300  van +/- '87
  • tap-eindjes uit spruitstuk van de pony nodig voor montage
  • T - stuk in de benzineleiding nodig voor retour
  • handchoke
  • aanpassing gaten in tussenring spruitstuk en carburateur
Engelstalige info op: http://www.izook.com
Daihatsu charade
  • Schijnt heel goed te werken
  • Handchoke
Info staat op de pagina van Herman Hup: www.hermanhup.com
Verder schijnen de carburateurs van sommige types toyota ook te passen. Wie daar info van heeft mag me mailen: suzuki@gorkom.net
Meer carb info op: http://www.adservices.nl/4x4/

Een tip van Paul:

Nog een tip over de carburateur. Mijn Samurai liep ook heel beroerd. Ik ben van menig dat dit in belangrijke mate komt omdat de sturing van de choke via het koelwater loopt. In Arctische gebieden misschien een goed idee maar in een gematigd klimaat kan de choke er al veel eerder vanaf. Ik heb dan ook de koelwaterdoorvoer naar de carburateur omgeleid zodat de bediening in de chokestand blijft, de trekveer die de chokeklep in de chokestand verwijderd en een universele chokeknop met duw/trekkabel gemonteerd. Sindsdien loopt en start hij veel beter. Wel moet je bij koude motor even de boel met het gaspedaal aan de gang houden. Daar valt prima mee te leven. Over het verbruik kan ik niet veel zeggen. Dat heb ik niet gemeten want ik hem 'm nog maar pas. Op z'n minst is het een simpele en goedkope oplossing om de motor goed aan het lopen te krijgen.
 
Met vriendelijke groeten, Paul