Voorwiellagers.
Of te wel: Hoe vervang ik een voorwiellager stap voor stap.
Deel 2


Als de twee bouten los zijn kun je de beugel eraf pakken.
Nu kun je de remschijf verwijderen. Soms kun je die er zo afpakken, lukt dit niet draai dan twee M8 bouten in de daarvoor bestemde gaten. Draai deze bouten voorzichtig erin en de remschijf komt naar voren.
De remschijf word nu verwijderd.
Achter de eerste centrale moer zit een zgn: "borgring" deze zorgt ervoor dat de centrale moeren niet kunnen losloppen. Het is een ring met lipjes eraan. Meestal zitten er twee lipjes naar achteren gebogen en twee naar voren. De twee lipjes die naar voren zitten gebogen moet je even terug naar achteren tikken om de moer los te draaien.
Nu kun je de eerste centrale moer losdraaien (maat: 50!) Ik doe dat hier met een dieper gemaakte dopsleutel maar het kan ook met een grote waterpomptang of d.m.v. een hamer en beiteltje (voorzichtig lostikken)
Als de eerste moer er af is kun je de borgring verwijderen.
Achter de borgring zit de tweede centrale moer. Het is dezelfde als de eerste. Ook weer losdraaien.
En verwijderen!
Nu kan de rotor (met de lagers er nog in) van de bus afgeschoven worden. Als het moeilijk gaat kun je eventueel een poelietrekker gebruiken.

Klik hier om naar deel 3 te gaan.