Foto's van evenementen  |  Suzuki foto's | Nieuws | Techniek | Filmpjes | Toegestuurde foto's | Links | Van alles wat | Home | Mailinglist


Cursus olie verversen
door super-Claudia, foto's: Sjoerd


Ga onder je suzuki liggen en zoek naar de bout onderaan het motorblok om de olie af te tappen. Doe dat bij voorkeur in je zondagse kleren en zoek een parkeerhaven uit een beetje ver van je huis. Ergens aan de andere kant van Nederland ofzo. Een brug of een smeerput is handig maar meestal heb je die net niet in de buurt.......

 
Als je die bout gevonden hebt draai hem dan los met een passende sleutel. Juist ja: de sleutel die je kwijt bent..... Zorg er wel voor dat er iets onder de auto staat om de olie op te vangen. (Het afwasteiltje van je moeder bijvoorbeeld) Helaas kom je daar meestal pas achter als je de aftap bout los hebt.

 
Als je geluk hebt en de bout is los, valt ie vervolgens in de bak die je onder de auto gezet hebt om de oude olie op te vangen. De olie die nu uit het carter loopt krijg je over je handen.....

 
Blijf net zolang kijken totdat de olie stopt met uit het Carter lopen. Vervolgens ontdek je dan dat de helft van de olie naast de opvangbak gelopen is. Of omdat je de bak er niet goed onder had staan of omdat de bak te klein was. Hier komt een bekend spreekwoord vandaan: "wat uit de grond komt kan er ook weer terug in"

 
Op deze foto is alle oude olie eruit. De kniptang, knipperlicht glaasje en de andere zooi op de grond doen niet ter zake. Dat is een ander, moeilijker project. De oude olie dient ingeleverd te worden bij een millieustraat o.i.d. Mensen met een beetje fantasie kunnen het ook wel ergens anders kwijt....

 
Als je het goed wil doen moet je ook het olie filter vervangen. De plaats van het olie filter is heel handig gekozen bij een samurai: Onder in de motor vlakbij de uitlaat. Je kan proberen het oliefilter met je handen los te draaien waarna je erachter komt dat je dan je handen verbrand aan de uitlaat die nog warm is. Beter is om een oliefiltertang te gebruiken. Bijna niemand heeft zo'n ding en ze zijn super onhandig, dus sla je maar een schroevendraaier door het filter om hem daar vervolgens mee los te wringen....

 
Hier zie je een trotse Claudia met het los gekregen oliefilter. Je dient voordat je het filter gaat vervangen wel een nieuwe (nuuwt voor de brabanders onder ons) in bezit te hebben. Voor zo'n filter ga je naar de suzuki dealer als je geld teveel hebt of anders naar de  automaterialen zaak. Je vraag daar aan de magazijnman of verkoper een "oliefilter" voor betreffend voertuig. Op zijn beurt gaat betrokkene je dan chassis nummers en type nummers vragen. Niet in paniek raken, da's gewoon interessant doen. Alle oliefilters voor een suzuki 1300 zijn hetzelfde.

 
Bijna klaar! Het nieuwe oliefilter monteer je op de plaats waar het oude er uitkwam (en weer verbrand je je handen aan die *&^%^#  uitlaat) Steek er dit keer geen schroevendraaier door want dan gaat de boel lekken met alle gevolgen van dien.

Vul nu de motor (ergens aan de bovenkant bij de rode pijl op de foto) met olie. Eerst de dop eraf draaien waar "710" op staat. Zorg dat je 2 (TWEE) maal de hoeveelheid olie in bezit hebt dan dat er in moet. De vraag is natuurlijk waarom? Omdat je er tijdens het vullen achterkomt dat je vergeten bent de aftapplug er terug in te draaien.....

Nog vragen of durf je het zelf niet aan? - Mail Claudia - Claudia@suzuki-samurai.nl
Vragen over  foto's maken van een vriendin aan het werk? - mail Sjoerd - Sjoerd@suzuki-samurai.nl
Domme en algemene vragen? - Mail Henry - Henry@suzuki-samurai.nl