Foto's
van evenementen | Suzuki
foto's | Nieuws | Techniek
| Filmpjes | Toegestuurde
foto's | Links
| Van alles wat
| Home | Mailinglist
Waar
op te letten bij aankoop van een SJ/samurai?
Vaak krijg
ik via E-mail de vraag waar men op moet letten als je een Suzuki 4x4 wil
kopen. Dus heb ik het maar even op deze pagina gezet:
-
Maak een proefrit. Hij rijd niet als een gewone
auto..... Het hobbelt en rammelt. Verder moet ie wel goed sturen en remmen
als een "gewone" auto.
-
Carburateur bij 1300 motor
loopt vaak niet goed, bekend 413/samurai probleem.
-
Kokers (onder deuren) doorgerot.
-
Roestvorming wielkasten
achter en voor.
-
Slechte softtop (die dingen zijn nieuw duur
en 2de hands niet of moeilijk aan te komen)
-
Olieverbruik? Blauwe rook
uit de uitlaat duid op olieverbruik.
-
Ga er eens onder liggen (Niet in je goeie kleren)
Kijk naar eventuele olielekkages. Vooral bij de differentiëlen als
daar spelling op komt gaan ze olie lekken. Je kunt dat ook voelen door
aan de assen te trekken. Er mag geen speling op zitten. Als dat wel zo
is zijn dat meestal dure reparaties.....
-
Kijk ook of ie niet teveel
in het terrein gezeten heeft. Meestal vind je dan op de gekste plaatsen
zand. (knipperlichten-achterlichten) Dit HOEFT niet slecht te zijn maar
soms koopt iemand zo'n ding. Rijd er dan een tijd mee door de modder. Er
gaat dan weleens iets kapot en dan word men "ziek" van zo'n auto en verkoopt
men hem weer...
-
Je hebt spaanse en japanse suzuki 4x4's. De
SJ's zijn in Nederland van japanse makkelijk, de latere samurai's zijn
van spaanse makelij (japans = chassisno. beginnend met JSA en spaans =
VSE) Spaanse samurai's hebben nogal eens last van een lekke benzinetank.
-
En natuurlijke de gebruikelijke
dingen zoals: werkende handrem, werkende koppeling etc.
-
De meeste technische dingen zijn, als je handig
bent, vrij goed zelf te repareren, onderdelen zijn niet zo duur. Body reparaties
is wat moeilijker: begrijp wel dat de meeste SJ/samurai's al wat ouder
zijn en roesten. Laat je door roest niet ziek maken maar bedenk wel dat
er weinig SJ/samurai zijn met een roestvrije body. en wat ze al + 10 jaar
doen leer je ze in 1 dag niet af.
-
Niet teveel betalen, Ik
heb ze voor te gekke prijzen gezien...... Soms is het "wat de gek er voor
geeft"' Maar niet meteen verliefd worden op de eerste de beste sj/samurai....
(Ik weet het; ze zijn zooooo leuk)
-
Enkele verschillen tussen een SJ 413 en een
samurai zijn: de zijknipperlichten zitten anders en de spatbordverbreders
zijn bij een samurai breder dan bij een 413. De 413 heeft een ander dashboard
en wat technische dingen zijn anders. Laat je geen 413 verkopen voor een
samurai.
-
De SJ 410 is een ander
verhaal, die is meer gebaseerd op de LJ 80 en heeft een 1000 cc motor en
een 4 bak. Hij is makkelijk te herkennen aan de gril met verticale sleuven.
-
Heb je aan deze lijst nog iets toe te voegen?
Mail me dan! suzuki@gorkom.net