Foto's van evenementen  |  Suzuki foto's | Nieuws | Techniek | Filmpjes | Toegestuurde foto's | Links | Van alles wat | Home | Mailinglist

De (suzuki SJ/samurai) aandrijflijn in een notedop

Je motor drijft met de krukas en vliegwiel, via een koppelingsplaat en drukgroep, je versnellingsbak aan. Vanaf de versnellingsbak loopt een korte as je tussenbak in die dan een 2 ledige functie heeft.

Je kunt hierin schakelen tussen 2 wielaandrijving en 4 wielaandrijving én je kunt kiezen voor een grote of kleine reductie. Resulterend dus in een 2wiel HI en een 4wiel HI optie en daarnaast nog een 4wiel LO optie (2wiel LO kan ook maar daarvoor dient een kogeltje in de tussenbak verwijderd te worden of de schakelvorken moeten worden aangepast).

In de tussenbak word dus 2 of 4wiel geregeld. Uit de tussenbak (ook wel T-case genoemd) komen weer 2 aandrijfassen. Deze gaan naar zowel achter (permanent) als voor (optioneel). Er zijn types samurai's die de voorste aandrijfas niet hebben, dus dat zijn 2wd voertuigen. (nooit officieel in Nederland geleverd)

De aandrijfas gaat door naar de as die er haaks op ligt. Hiervoor moet dus een haakse overbrenging komen. Dit zijn die bewuste Ring (kroonwiel) en Pignon tandwielen. Deze R&P zitten dan weer op een differentieel om bij bochten de snelheidsverschillen mogelijk te maken zonder wielslip. Als men één wiel in de berm plaatst en het andere op het asfalt dan zal het wiel met de minste weerstand (in dit geval het bermwiel) gaan draaien terwijl het andere stil staat. Binnen in het differentieel word dat geregeld, de steekas (die op zijn beurt weer het wiel aandrijft) die de meeste weerstand levert krijgt in het differentieel de minste kracht aan geleverd. Hierdoor krijgt die ander dus meer en kan men soepel de bocht om.

Bij vaste overbrengingen zal het ook andersom werken. Dat betekent, duw jij je soes naar voren en kijk je onder de auto, dan zul je zien dat jouw wielen over de haakse overbrenging de aandrijfas en daarmee de tussenbak doen bewegen. Dat is ook de reden waarom je de auto niet (of moeilijk) zult kunnen verplaatsen als deze bijvoorbeeld in de 1e versnelling staat.

Het duwen van de (vrij staande auto) wordt dan ook bemoeilijkt door alle draaiende delen die het mee moet bewegen (en hun mechanische toestand). Je kunt dan ook een SJ of Sam beter NIET slepen met de achterste aandrijfas nog op zijn plaats.

Om nou te voorkomen dat je méér slijtage en brandstofverbruik hebt dan echt noodzakelijk heeft men op de vooras de optie van vrijloopnaven. Hier word een tandwiel met een veer in de getande rotor waar het wiel op zit geduwd (LOCK) om het wiel fysiek aan de steekas te koppelen. Door de naaf op FREE te zetten, ontspant de veer zich waardoor het tandwiel uit die rotor kan en het wiel enkel op het lager draait en niet vast zit aan de steekas.

In de FREE stand draait dus alleen het wiel en niet de steekas, haakse overbrenging en voorste aandrijfas die de tussenbak in gaat.

Het was een lang verhaal maar ik hoop dat voor velen nu duidelijk is wat een vrijloopnaaf doet én dat deze (zoals voorheen vaak) niet te verwarren is met een sper, ondanks het feit dat het woord "lock" erop staat......


Met dank aan Johan Mallo voor de tekst (www.mallo.nl) en aan Sasja en Neils voor het scannen van de afbeelding


Klik op de foto voor een grotere versie