Allereerst moet je
uit de trommel een rondje halen. Ik had besloten om het zelf te proberen
met een slijptol omdat ik twee extra trommels had. Het is aardig gelukt
al zeg ik het zelf ;-) Je kunt natuurlijk de trommel ook uit laten draaien.
De schijf moet ongeveer 17,5 centimeter diameter hebben. Het beste kun
je eerst de binnenmaat van de remschijf opmeten.
Ook heel belangrijk:
Er moeten nieuwe lagers op de steekassen komen. Dat kun je laten doen maar
wij doen dat zelf. Oude lagers en krimpringen er voorzichtig af slijpen
en nieuwe er met behulp van een pijp opslaan. Op deze foto zie je de nieuwe
plaatjes. Niet te krijgen in Nederland maar je hebt ze niet persé
nodig. Slijp een vierkant plaatje uit de oude plaat waar de remschoenen
op bevestigd zitten. Dit heb ik ook gedaan maar dan met een groter gat
om assen uit te kunnen wisselen met trommel geremde samurai's zonder de
remmen te ontluchten.
Hier 2 foto's van de
opbouw op de oude as. De bevestigingsplaat van de remklauw is van een vooras
en is aan de onderkant ingeslepen om over de achteras te passen. Tussen
die plaat en de beugel die de remklauw vasthoud zitten enkele M12 ringen
om de niet kloppende afstand op te vangen. Dit is ongeveer 4 mm. Misschien
dat ik daar nog wel een plaatje voor maak want dat is een beetje steviger.
Hier de compleet opgebouwde
reserve as. Inclusief speciaal gemaakte remleiding.
De speciaal gemaakte
remleiding.
De opbouw op de samurai.
De blauwe kleur is niks speciaals...... Het is verf die ik toevallig had
staan ;-)
Nog een paar foto's.
Hier moeten alleen de remmen nog ontlucht worden. Ik weet nog niet of het
goed werkt. Volgens mensen die het al gedaan hebben moet er ook nog een
remdruk begrenzer tussen. Dit heb ik nog niet gedaan. Ik heb ook nog geen
handrem. Daar wil ik het remtrommel systeem op
de aandrijfas van de SJ 413 voor gebruiken. Mochten er vragen zijn: Mail
me gerust!
6 augustus 2000.